FANDOM

Zamek Królewski w Krakowie – jeden z najcenniejszych zabytków Polski i polskiej państwowości. Od XI do XVII wieku na zamku znajdowała się siedziba polskich władców. Obiekt z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO wpisany na nią w 1978 roku razem z całym Starym Miastem, Kazimierzem i Stradomiem.

Kraków Zamek

Zamek położony jest na Wzgórzu Wawelskim nad Wisłą. Badania archeologiczne pokazały, że za czasów pierwszych Piastów (XI-XII wiek) powstała pierwsza, romańska budowla. Był to jednak w większej mierze obronny zamek niż królewska rezydencja. Rozbudował go Władysław Łokietek zostawiając jednak część drewnianej zabudowy, co zmieniło się, kiedy na tronie zasiadał Kazimierz Wielki. Za czasów Łokietka powstała na wzgórzu także gotycka katedra. Sklepienia były wtedy gotyckie. Jednak zamek nie przetrwał - w 1499 r. spłonął w pożarze. Do czasów świetności zamek przystąpił potem, kiedy Zygmuntowie odbudowali rezydencje w stylu renesansowym. Przy zamku pracowali najwięksi geniusze jak Franciszek Florentczyk oraz Bartłomiej Berecci. Typowo renesansowy jest dziedziniec w wielopiętrowymi krużgankami, na którym później wzorowane były inne zamki. Po kolejnym pożarze w 1595 r. Zygmunt Waza rozbudował zamek, nadając styl ten szczególnie wnętrzom. Wkrótce też postawiono Wieżę Zygmunta Wazy, a potem także identyczną Wieżę Sobieskiego. W 1606 r. król przeniósł się do Warszawy. Kraków stracił na znaczeniu i stopniowo podupadał. W XIX wieku Austriacy wykorzystywali zamek do celów wojskowych, Polacy odzyskali go dopiero niedługo przed I wojną światową i od tego czasu przez kilka dekad ciągnęły się prace konserwatorskie.

Kraków Zamek2

W zamku aktualnie znajduje się pięć wystaw: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie ze słynnymi arrasami sprowadzonymi przez Zygmunta Augusta. Sala Poselska i Sala Senatorska ozdobione są ponadto przy sklepieniu rzeźbami męskich i kobiecych głów. Możemy także zobaczyć tron, na którym przed wiekami zasiadali królowie. Prócz tego w zamku można oglądać Prywatne Apartamenty Królewskie, czyli pomieszczenia użytkowane przez rodzinę królewską. Pięć sal tworzy Skarbiec Królewski na miejscu dawnej Wieży Łokietkowej. Trzy z nich są gotyckie. Znajduje się tam m.in. miecz koronacyjny polskich królów - Szczerbiec. W kolejnej wystawie, Zbrojowni można oglądać przykłady broni palnej - np. armat, a także białej - czyli szabli czy mieczy. Na ten cel zagospodarowano pięć sal i piwnice. Są tam także trofea z odsieczy wiedeńskiej 1683. Ostatnią ekspozycją jest Sztuka Wschodu.

Pod zamkiem znajduje się Wawel Zaginiony, w którym można zobaczyć efekty pracy archeologów, czyli m.in. romańską Rotundę Najświętszej Marii Panny, fundamentu zamku gotyckiego, pozostałości renesansowych kuchni królewskich.

Słynna jest także tzw. Smocza Jama, czyli mała jaskinia w Wzgórzu Wawelskim, w którym podobno niegdyś żył smok. Wychodzi się na chodnik nad Wisłą, przy którym stoi słynna rzeźba smoka, który czasami zieje nawet ogniem...

Adres:
Wawel 5
Strona WWW:
http://www.wawel.krakow.pl/pl/