FANDOM

Wieś
Wieniec

Wieniec, Mogilno County, Poland
Dwór we Wieńcu
Województwo kujawsko-pomorskie
Powiat mogileński
Gmina Mogilno
Liczba mieszkańców 197
Kod pocztowy 88-300
Strefa numeracyjna (+48) 52
Tablice rejestracyjne CMG

Wieniec – wieś w województwie kujawsko-pomorskim w powiecie mogileńskim w gminie Mogilno.

Położenie miejscowości Edytuj

Wieniec położony jest na skraju stromej rynny, w której znajduje się Jezioro Wienieckie. Znajdują się na nim pomost i niestrzeżone kąpielisko. Różnica wysokości wynosząca około dwadzieścia metrów sprawia, że Wieniec jest naturalnym punktem widokowym, z którego rozpościera się panorama na jezioro i majaczące z dali wzniesienia Wału Wydartowskiego z kulminacją w Dusznie. Roztaczający się z Wieńca widok na fałdowany teren poniżej jest podręcznikowym przykładem polodowcowego ukształtowania terenu polskich pojezierzy. Tereny są rzadko zaludnione i wykorzystywane głównie rolniczo, co ułatwia obserwacje terenu. Wieniec to także jedno z najbardziej stromych w regionie podjazdów, co powoduje, że jest pewnym wyzwaniem dla rowerzystów i biegaczy. Okoliczne mało uczęszczane szosy są dobrym miejscem do rekreacji i uprawiania sportu. 

Architektura Edytuj

W latach 1827-1926 tutejszy majątek należał do rodziny Seydlitz. Wówczas na początku XX wieku powstał tu eklektyczny dworek z elementami secesyjnymi, a nawet modernistycznymi. Położony jest na planie nieregularnego prostokąta. Wśród bardziej interesujących dekoracji zauważyć można półkolisty portyk z gankiem czy też wnękę balkonową. Dworek otoczony jest przez park założony najpewniej w XIX wieku.

Dojazd Edytuj

Najbliższe miejscowości gminne: Mogilno (7 km), Dąbrowa (13 km), Gąsawa (14 km).

We Wieńcu znajduje się przystanek PKS, z którego odjeżdżają, szczególnie rano i po południu autobusy do Mogilna i Dąbrowy.

W okolicy Edytuj

  • Niestronno (drewniany kościół) - 4 km
  • Mogilno (klasztor pobenedyktyński) - 7 km
  • Gąsawa (drewniany kościół) - 14 km
  • Rogowo (Zaurolandia) - 18 km
  • Biskupin (stanowisko archeologiczne) - 21 km

Powiat Mogileński

Gmina MOGILNO ChabskoGębice (kościół św. Mateusza) • Kwieciszewo (kościół św. Marii Magdaleny, kościół ewangelicki) • Mogilno (klasztor pobenedyktyński, kościół farny, cmentarz, park miejski) • NiestronnoWieniecWylatowo (kościół św. Piotra i Pawła)
Gmina STRZELNO Strzelno (kościół Świętej Trójcy i Najświętszej Marii Pannyrotunda św. Prokopa)
Gmina DĄBROWA Dąbrowa
Gmina JEZIORA WIELKIE Przyjezierze