FANDOM

Leskowiec schronisko

Schronisko PTTK Leskowiec

Leskowiec

Schronisko PTTK zimową porą

Schronisko PTTK Leskowiec – jedyne schronisko turystyczne PTTK położone we wschodniej części Beskidu Małego, popularny cel wycieczkowy oraz ważny węzeł szlaków.

Położenie Edytuj

Schronisko położone w pobliżu szczytu Gronia Jana Pawła II (890 m.n.p.m.), na którym znajduje się kaplica stanowiąca ważny punkt pielgrzymkowy. Dzięki temu schronisko PTTK okresowo wykorzystywane jest przez pątników, kiedy na Groniu organizowane są okazjonalne msze święte (ich wykaz znajduje się na stronie wadowickiej informacji turystycznej). Nazwa "Leskowiec" nawiązuje do znajdującego się w odległości 800 m. (ok. piętnaście minut marszu) wierzchołka Leskowca (922 m.n.p.m.), z którego roztacza się warta uwagi panorama w kierunku południowym na Beskid Żywiecki z górującą nad nim Babią Górą.

Historia Edytuj

Teren pod budowę schroniska zakupiony został staraniem wadowickiego oddziału Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego w 1932 roku. Budowę rozpoczęto niezwykle szybko i tak samo prędko ją zakończono - już w 1933 roku otworzono obiekt poświęcony przez Edwarda Zacheta, katechetę przyszłego papieża Karola Wojtyłę. Już w rok później, w 1934 r. z uwagi na ruch turystyczny powiększono schronisko dobudowując nowe pomieszczenia. W czasie II wojny światowej budynek przejęty został przez Beskidenverein, oddział bielski. W tym czasie schronisko sukcesywnie niszczało. W 1945 roku miało został zniszczone - Niemcy zostali jednak poczęstowani bimbrem przez gospodarza i od niecnego zamiaru odstąpili. Po II wojnie światowej schronisko znów zaczęło pełnić swoje funkcje. Budynek w okresie komunizmu przechodził w ręce paru gospodarzy; w tym też czasie odwiedzał je Karol Wojtyła podczas swoich wędrówek po beskidzkich ścieżkach. Od 1996 roku do dnia dzisiejszego gospodarzami są Halina i Jan Lizakowie, na których czasy przypadł na początku XXI wieku generalny remont schroniska, w którym przystosowano go do potrzeb dzisiejszej turystyki. Powiększono powierzchnię użytkową wewnątrz budynku i dobudowano oczyszczalnię ścieków.

Ciekawostki dla turystów Edytuj

W schronisku PTTK przechowywane są dwie kamienne płyty, w których wykute są obrysy stóp Adama hr. Potockiego i Mery Wielopolskiej, które upamiętniają zdobycie szczytu Leskowca przez owych dwóch arystokratów. Kamienne płyty zostały pierwotnie umieszczone na wierzchołku góry, ale wkrótce zostały strącone przez pasterzy. Znaleziono je dopiero w 2004 roku pod grubą warstwą leśnej ściółki i przeniesiono do schroniska jako ciekawostkę dla turystów. W środku schroniska znaleźć można również ogromną mapę krajoznawczo-turystyczną regionu namalowaną w 1982 roku, a także jeszcze przedwojenne panoramy Beskidu Małego wykonane przez Józefa Sarnickiego.

Obok schroniska PTTK znajduje się Goprówka, a także stacja meteorologiczna.

Informacje praktyczne Edytuj

Obecnie schronisko oferuje 32 miejsca noclegowe w pięciu pokojach (3-9 osobowe). W obiekcie dostępne jest pełne wyżywienie, zapewniony jest również bufet. Organizowane są tam różne wydarzenia. Cennik i aktualności na oficjalnej stronie internetowej.

W sezonie jest to miejsce chętnie odwiedzane przez turystów, gwarne, a niekiedy nawet tłoczne. 

Szlaki turystyczne Edytuj

od zachodu:

od północy:

  • POL Szlak niebieski Wadowice - przeł. Czesława Panczakiewicza - Ponikiew - przełęcz pod Garncarzem - polana Beskid - schronisko PTTK Leskowiec
  • POL Szlak zielony Andrychów - Wapienica (531 m.n.p.m.) - przełęcz Panienka - Narożnik (511 m.n.p.m.) - Gancarz (798 m.n.p.m.) - Czoło (768 m.n.p.m.) - przełęcz pod Garncarzem - polana Beskid - schronisko PTTK Leskowiec

od wschodu:

  • POL Szlak żółty Czartak - Chobot - Żar (678 m.p.m.) - Magurka Ponikiewska (790 m.n.p.m.) - była polana Beskid - schronisko PTTK Leskowiec
  • POL Szlak zielony Świnna Poręba - była polana Beskid - schronisko PTTK Leskowiec
  • POL Szlak niebieski Tarnawa Górna - była polana Beskid - schronisko PTTK Leskowiec

od południa:

Specyfika szlaków Edytuj

Leskowiec10

Fragment szlaku czerwonego z Krzeszowa

Szlaki na Leskowiec są w większości trasami bardzo łagodnymi, z którymi poradzą sobie doskonale nawet mniej wprawieni turyści. Szlaki turystyczne prowadzą głównie przez lasy porastające masyw, ale gdzieniegdzie spotyka się rozwidlenia, z których można obserwować panoramę pobliskich szczytów. Trasy, dzięki niewielkim przewyższeniom na stosunkowo długim dystansie są przystępne również dla dzieci. Problem mogą mieć jedynie osoby, które prowadzą w większości siedzący tryb życia.

Co ciekawe jednak, istnieje na Leskowiec trasa zdecydowanie bardziej wymagająca. Mowa o czarnym szlaku PTTK z Rzyk-Jagódek. Jest to najkrótsza droga do schroniska prowadząca stromymi północnymi zboczami Leskowca opadającymi ku dolinie rzeki Wieprzówki. Na około dwóch kilometrach należy zwierzyć się tam z 400 metrami przewyższenia, co dla mniej doświadczonych górołazów może stanowić pewien problem. Osobom ze słabszą kondycją lub osobom starszym chcącym dostać się łagodniejszą trasą do sanktuarium na Groniu poleca się Szlak Białych Serc startujący również z Rzyk-Jagódek. Jest to szlak oznakowany właśnie białymi sercami, nie jest to więc oficjalna trasa PTTK. Ścieżka prowadzi tym samym zboczem, ale bardzo okrężną drogą, przez co jest dłuższa, ale też łagodniejsza.

Czasy dojścia z konkretnych miejscowości Edytuj

  • POL Szlak zielony z Andrychowa przez przełęcz Panienka (13,3 h, 5:00 h)
  • POL Szlak niebieski z Wadowic przez Ponikiew (12,5 km, 4:37 h, z Ponikwi 5,3 km, 2:20 h)
  • POL Szlak żółty z Czartaka (8,9 km, 3:22 h)
  • POL Szlak zielony z Świnnej Poręby (7,2 km, 2:55 h)
  • POL Szlak niebieski z Tarnawy Górnej (4,6 km, 1:55 h)
    • POL Szlak czarny ze Śleszowic, dojście do POL Szlak niebieski niedaleko przed granicą Parku Krajobrazowego Beskidu Małego (3,1 km, 1:05 h)
      • POL Szlak żółty z Mucharza, dojście do POL Szlak czarny na wysokości Groty Wierchy (5,5 km, 1:45 h)
  • POL Szlak czerwony z Krzeszowa (5,8 km, 2:10 h)
  • POL Szlak żółty z Targoszowa (4,4 km, 1:50 h)
  • POL Szlak czarny z Rzyk-Jagódek (3 km, 1:25 h)

Beskid Mały

Schroniska turystyczne Schronisko PTTK LeskowiecSchronisko PTTK na Magurce WilkowickiejChatka na Potrójnej
Szczyty Chrobacza ŁąkaCzupelGaikiGroń Jana Pawła IIKiczeraKocierzLeskowiecŁamana SkałaMagurkaNa BeskidziePotrójnaWielka Cisowa GrapaWielki Gibasów GrońŻar
Bazy wypadowe AndrychówBielsko-BiałaCzernichówKocierz RychwałdzkiKocońKozyKrzeszówŁodygowiceMiędzybrodzie BialskieMiędzybrodzie ŻywieckiePonikiewPorąbkaRzykiŚleszowiceŚwinna PorębaTarganiceTargoszówTarnawa GórnaTresnaWilkowice