FANDOM

Wieś
Rzyki

Rzyki, kościół p.w. św. Jakuba Starszego
Kościół św. Jakuba w Rzykach z 1800 r.
Województwo małopolskie
Powiat wadowicki
Gmina Andrychów
Liczba mieszkańców 3165
Kod pocztowy 34-125 Sułkowice
Strefa numeracyjna (+48) 33
Tablice rejestracyjne KWA
Rzyki – malowniczo położona wieś w województwie małopolskim, powiecie wadowickim, gminie Andrychów. Popularny ośrodek turystyczny w regionie oraz jedna z dobrych baz wypadowych do wycieczek pieszych w Beskid Mały. W sezonie zimowym jest to jedno z trzech miejsc w tym paśmie, gdzie można pojeździć na nartach (obok Góry Żar i pobliskiego ośrodka Kocierz w Targanicach).

Historia Rzyk sięga już XVI wieku, kiedy miejscowość została zasiedlona ludnością wołoską. Tamtejsza społeczność zajmowała się przez wieki rzemieślnictwem, a szczególnie znani byli z wyrobów tradycyjnych gontów. Pod koniec XVIII wieku funkcjonowała tam nawet huta szkła, a także sąd kupiecki rozstrzygający sprawy właściwe dla klucza zatorskiego.

Opis miejscowości Edytuj

Rzyki to duża, licząca ponad 3 tysiące mieszkańców i rozległa wieś w dolinie rzeki Rzyczanki otoczona szczytami Beskidu Małego. Od wschodu i zachodu miejscowość przylega do zalesionych wzniesień należących do podgrupy Beskidu Małego nazywanej Beskidem Andrychowskim. Na południe od Rzyk pną się natomiast jedne z wyższych szczytów pasma - Leskowiec, Łamana Skała i Potrójna. To właśnie na nie prowadzą odchodzące z Rzyk szlaki turystyczne.

Turystyka Edytuj

Zabytki Edytuj

Na listę zabytków wpisany został znajdujący się w Rzykach kościół św. Jakuba Starszego wzniesiony pod koniec XVIII wieku razem z całym zespołem (składzikiem, plebanią oraz budynkiem gospodarczym). W miejscowości znajduje się również stara kuźnia, przy której odpoczywał niegdyś Karol Wojtyła. Na budynku znajduje się dedykowana tablica pamiątkowa.

Czarny Groń Edytuj

Obecnie do Rzyk turystów ściąga głównie ośrodek Czarny Groń, który zapewnia rozrywkę dla całych rodzin. Jest to rozbudowany resort złożony z czterogwiazdkowego hotelu, spa, licznych atrakcji dla dzieci (magiczna osada, zjeżdżalnia wodna), basenów, kortów tenisowych, parku linowego, wypożyczalni rowerów itd. W sezonie zimowym działa tam stacja narciarska, której stoki położone są na północnych zboczach Potrójnej i Łamanej Skały. Obecnie Czarny Groń ma w swojej ofercie dwie koleje krzesełkowe o długości 600 metrów.

Pełną ofertę ośrodka można poznać pod tym linkiem.

Szlaki turystyczne Edytuj

  • POL Szlak czarny Rzyki, Czarny Groń - Potrójna (883 m.n.p.m.)

Jest to stosunkowo nowy szlak wytyczony z podnóża ośrodka turystycznego Czarny Groń na Potrójną przez PTTK Wadowice w 2009 roku. Jest to też jednocześnie ścieżka przyrodnicza - na trasie umieszczone są tablice informacyjne z ciekawostkami na temat lasu i jego roli. Na Potrójnej znajduje się turystyczna chatka oferująca noclegi. Mimo, że szczyt nie należy do najwyższych otwiera się z niego bardzo rozległa panorama na bardzo wiele beskidzkich szczytów. Dane szlaku: 4,3 km., 500 m. sumy podejść

  • POL Szlak żółty Rzyki, Pracica - dojście do POL Szlak czerwony Małego Szlaku Beskidzkiego niedaleko Smrekowicy (długość odcinka: 2,5 km, 300 m. sumy podejść)

Żółty szlak skręca następnie w prawo i prowadzi aż do Targanic przez Łamaną Skałę, Potrójną i Jawornicę.

Szlak ma zaledwie 3 km, ale pokonuje się w trakcie jego pokonywanie 430-metrową różnicę wysokości, więc ścieżka jest bardzo stroma - rzadko spotyka się trasy o takim nachyleniu w Beskidach. Szlak wykorzystywany jest przez pielgrzymów zmierzających do sanktuarium na Groniu Jana Pawła II. Z tego powodu zdecydowano się wytyczyć obok czarnego szlaku inni, Szlak Białych Serc, który jest dłuższy, ale pozwala obejść najbardziej strome podejścia. Oba szlaki zaczynają się w tym samym miejscu - w Rzykach-Jagódkach. Między Czarnym Groniem a Rzykami-Jagódkami jest około 3 km marszu przez zabudowania Rzyk - należy o tym pamiętać jeśli chce się łączyć Potrójną i Leskowiec w czasie jednej wyprawy.

  • POL Szlak czarny Inwałd - Rzyki: 5,6 km, suma podejść 236 metrów, szlak łącznikowy między dwiema miejscowościami prowadzący też przez wieś Zagórnik

Komunikacja i informacje praktyczne Edytuj

Do Rzyk z uwagi na położenie samochodem dotrzeć można tylko z Andrychowa z północy i z Targanic z zachodu. Do samego Andrychowa dotrzeć można drogą krajową nr 52, która zapewnia dobrą komunikację z Krakowem i Górnym Śląskiem.

Między Rzykami a Andrychowem kursuje autobusowa linia miejska nr 7. Część autobusów kończy swój bieg w Rzykach-Jagódkach (szlak na Leskowiec), część w Rzykach-Praciakach (szlak na Potrójną, ośrodek Czarny Groń), a część łączy te oba osiedla we wsi. Częstotliwość odjazdów jest różna w zależności od pory dnia. Aktualny rozkład jazdy dostępny tutaj.

Najbliższa stacja kolejowa znajduje się oczywiście w Andrychowie, kursują stamtąd pociągi regionalne i dalekobieżne.

W Rzykach znajduje się parafia rzymskokatolicka, kilka sklepów spożywczych i piekarnia. Najbliższy punkt pocztowy działa w pobliskich Sułkowicach. Nocleg w miejscowości jest możliwy w ośrodku Czarny Groń, ale też w znajdujących się w Rzykach ośrodkach wczasowych, domkach letniskowych i agroturystykach.

W okolicy Edytuj

  • Andrychów (Pałac Bobrowskich) - 7 km
  • Targanice (szlaki turystyczne, baseny w Kocierzu) - 9 km
  • Inwałd (Park Miniatur, Ogród Jana Pawła II, mini zoo) - 10 km
  • Porąbka (zapora) - 18 km
  • Wadowice (miasto rodzinne Jana Pawła II) - 19 km
  • Międzybrodzie Bialskie (plaża nad Jeziorem Żywieckim, szlaki turystyczne) - 22 km
  • Zator (Energylandia) - 26 km
  • Żywiec (zespół pałacowy, Stare Miasto, Browar) - 31 km
  • Kalwaria Zebrzydowska (klasztor wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) - 33 km
  • Kraków (Stare Miasto wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) - 70 km

Beskid Mały

Schroniska turystyczne Schronisko PTTK LeskowiecSchronisko PTTK na Magurce WilkowickiejChatka na Potrójnej
Szczyty Chrobacza ŁąkaCzupelGaikiGroń Jana Pawła IIKiczeraKocierzLeskowiecŁamana SkałaMagurkaNa BeskidziePotrójnaWielka Cisowa GrapaWielki Gibasów GrońŻar
Bazy wypadowe AndrychówBielsko-BiałaCzernichówKocierz RychwałdzkiKocońKozyKrzeszówŁodygowiceMiędzybrodzie BialskieMiędzybrodzie ŻywieckiePonikiewPorąbkaRzykiŚleszowiceŚwinna PorębaTarganiceTargoszówTarnawa GórnaTresnaWilkowice