FANDOM

Koloseum – najbardziej charakterystyczny budynek Rzymu pochodzący z okresu największej świetności miasta. Jest to ogromny amfiteatr. Jego budowę w 72 r. naszej ery zaczął Wespazjan, a skończył w 80 r. jego syn, Tytus. Materiałem budulcowym były bloki trawertynu.

Długość Koloseum wynosi 188 metrów, a szerokość 156, tak więc budowla jest elipsą wysoką na prawie 50 metrów. Koloseum była czterokondygnacyjne. Obowiązywało spiętrzenie porządków tj. najniższa kondygnacja w stylu doryckim (toskańskim), druga w jońskim, a trzecia w korynckim. Wokół areny znajdowało się podium, a do całej budowli prowadziło 80 wejść. Pojemność amfiteatru wynosiła ok. 70 000 miejsc. Dzisiaj zachowały się pokaźne resztki konstrukcji. Na pierwszych trzech kondygnacjach przetrwały arkady. Czwarte piętro stanowiło lity mur z otworami okiennymi. Zewnętrzny pierścień murów zachował się tylko w jednym półkolu Koloseum. Drugie jest obecnie wyraźnie niższe. 

Koloseum było areną walk gladiatorów, polowań na dzikie zwierzęta czy też odgrywania bitew morskich (tzw. naumachie). Dodatkowo niektórzy przypisują Koloseum miejsce, w którym mordowano pierwszych chrześcijan za czasów ich prześladowania. Koloseum było jednym z najważniejszych budynków antycznego Rzymu. Wnętrze było wyposażone w podnośniki dla ludzi i zwierząt jak i zapadnie. Arena wyposażona była także w "Velario", czyli płócienną zasłonę ochraniającą publiczność w razie opadów deszczu. Do dziś zachowały się niektóre uchwyty. We wnętrzu musiały też istnieć schody, aby ludność rzymska mogła dotrzeć na wyższe miejsca. Pierwsze, najbliższe scenie sektory zajmował cesarz i westalki, a lud zajmował miejsca w zależności od pozycji. Koloseum obecnie pozbawione jest podłogi, turyści mogą oglądać zawiłe korytarze, które znajdowały się walczącymi. Znajdowały się tam pomieszczenia dla gladiatorów oraz dzikich bestii.

Przeznaczenie Koloseum po upadku starożytnego Rzymu szybko się zmieniała. W 528 roku odbyły się ostatnie igrzyska, a potem urządzono tam cmentarz. Około 1200 r. amfiteatr zamienił się w zamek i został zamieszkany przez ród Frangipagi. W 1349 r. poważnie uszkodzony przez trzęsienie ziemi - zawaliła się zewnętrzna część południowej ściany. Warto wspomnieć, że swój dzisiejszy stan Koloseum zawdzięcza nie tylko niszczącej działalności sił natury i czasu, ale także człowiekowi: ludzie na przestrzeni wieków nie stronili od podbierania cennych materiałów budulcowych (np. marmurów), aby budować własne domy lub je ozdabiać. 

Dzisiaj Koloseum jest symbolem miasta i jedną z głównych atrakcji turystycznych. Można wejść do środka po odczekaniu w długich kolejkach i podziwiać sztukę budowania antycznych Rzymian.