FANDOM

Wieś
Kocoń

Kocoń BMa2
Panorama w kierunku północnym
Województwo śląskie
Powiat żywiecki
Gmina Ślemień
Liczba mieszkańców 700
Kod pocztowy 34-323
Strefa numeracyjna (+48) 33
Tablice rejestracyjne SZY
Kocoń — wieś w województwie śląskim w powiecie żywieckim w gminie Ślemień. Położona jest na drodze wojewódzkiej nr 946 między miejscowościami Las i Ślemień. Znajduje się tam sklep spożywczy; wieś jest jedną z baz wypadowych w pobliskie pasma Beskidów, chociaż sieć noclegowa jest raczej nierozwinięta.
Kaplica Przemienienia Pańskiego w Koconiu

Kaplica Przemienienia Pańskiego w Koconiu jako przykład tradycyjnej góralskiej architektury sakralnej

Przydawki BMa2

Sklep i miejsce odchodzenia dwóch niebieskich szlaków

We wsi swoje źródło ma potok Koconka. Zabudowania miejscowości rozciągają się na wysokości 500-600 m.n.p.m. Geograficznie leży na przełęczy Przydawki, która rozdziela dwa mazoregiony. Pierwszy z nich to Beskid Mały - na północ od Koconia wznosi się należące do niego pasmo Łamanej Skały (929 m.n.p.m.). Drugi z nich to Pasmo Pewelskie na południu (konkretnie nad Koconiem góruje Kocońska Góra mierząca 701 m.n.p.m.). Z regionalizacją tego pasma są już pewne problemy - niektórzy zaliczają je za Jerzym Kondrackim do Beskidu Makowskiego, ale większość w tej chwili uznaje, że jest to już jedno z pasm Beskidu Żywieckiego. Niemniej jednak Kocoń leży na granicy dwóch mazoregionów niezależnie od przyjętej terminologii.

Wieś ma także długą historię osadnictwa - wzmiankowana była już pod koniec XVI wieku jako własność kasztelana sądeckiego Krzysztofa Komorowskiego.

Komunikacja Edytuj

Przez Kocoń przechodzi droga wojewódzka nr 946. W centralnej części wsi przy sklepie i miejscu odchodzenia szlaków znajduje się przystanek autobusowy: odjeżdża stamtąd komunikacja publiczna w obu kierunkach. Dojechać można do Żywca (18 km. przez Ślemień, Gilowice, oraz Łękawicę). W drugą stronę busy kursują do Suchej Beskidzkiej (15 km. przez Las, Kuków i Stryszawę. W Koconiu zatrzymują się na życzenie również przewoźnicy obsługujący dłuższe połączenia, których trasa przebiega przez Kocoń relacji do Krakowa, Jordanowa, Bielska-Białej oraz Korbielowa.

Szlaki turystyczne Edytuj

Z centralnej części Koconia (wysokość ok. 550 m.n.p.m.) sprzed sklepu spożywczego (znajduje się tam również parking jeśli ktoś przyjechał samochodem oraz przystanek autobusowy dla osób wolących komunikację publiczną) odchodzą szlaki:

  • POL Szlak niebieski przełęcz Przydawki - Gibasów Wierch - rozstaje pod Łamaną Skałą (Anula). Kończy się on przy dojściu do znakowanego na czerwono Małego Szlaku Beskidzkiego, który trawersem omija wierzchołek Łamanej Skały. Aby udać się na sam szczyt należy więc odnaleźć wydeptaną ścieżkę i odszukać słupka mierniczego. Szlak z Koconia wiedzie w przeważającej większości lasem i jest rzadko uczęszczany przez turystów. Jego część biegnie na granicy rezerwatu przyrody Madahora. Odległość z Koconia na rozstaje pod Łamaną Skałą to około 5 km.
  • POL Szlak niebieski przełęcz Przydawki - Ślemień - Gachowizna (758 m.n.p.m.) - Hucisko PKP; stamtąd możliwość udania się w wyższe partie Beskidu Makowskiego lub Pasma Przedbabiogórskiego Beskidu Żywieckiego zależnie od przyjętego nazewnictwa. Długość szlaku z Koconia do Huciska wynosi 7,5 km.

W okolicy Edytuj

  • Ślemień (szlaki turystyczne, sanktuarium na Jasnej Górce) - 3 km
  • Gilowice (zabytkowy drewniany kościół) - 7,5 km
  • Targoszów (szlaki turystyczne) - 8 km
  • Lachowice (szlaki turystyczne, drewniany zabytkowy kościół) - 8 km
  • Rychwałd (Sanktuarium Matki Boskiej Rychwałdzkiej) - 11 km
  • Stryszawa (szlaki turystyczne, zabytkowy dworek) - 12 km
  • Sucha Beskidzka (szlaki turystyczne, zamek, zabytkowy kościół) - 15 km
  • Żywiec (zespół pałacowy, Muzeum Browaru) - 18 km
  • Międzybrodzie Żywieckie (Góra Żar) - 20 km
  • Wadowice (miasto rodzinne Jana Pawła II) - 28 km
  • Kraków (Stare Miasto wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) - 74 km

Beskid Mały

Schroniska turystyczne Schronisko PTTK LeskowiecSchronisko PTTK na Magurce WilkowickiejChatka na Potrójnej
Szczyty Chrobacza ŁąkaCzupelGaikiGroń Jana Pawła IIKiczeraKocierzLeskowiecŁamana SkałaMagurkaNa BeskidziePotrójnaWielka Cisowa GrapaWielki Gibasów GrońŻar
Bazy wypadowe AndrychówBielsko-BiałaCzernichówKocierz RychwałdzkiKocońKozyKrzeszówŁodygowiceMiędzybrodzie BialskieMiędzybrodzie ŻywieckiePonikiewPorąbkaRzykiŚleszowiceŚwinna PorębaTarganiceTargoszówTarnawa GórnaTresnaWilkowice