FANDOM

Świątynia
Kościół Matki Boskiej Nieustającej Pomocy

Kościół Krzeszów
Miejscowość Krzeszów, gmina Stryszawa, powiat suski
Adres Krzeszów 212
Data budowy 1900-1906
Styl architektoniczny neogotycki
Materiał budulcowy cegła
Status czynny
Strona WWW http://parafiakrzeszow.pl/home

Kościół Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Krzeszowie — świątynia rzymskokatolicka powstała w 1902 roku w stylu neogotyckim na miejscu dawnych kościołów z 1598 i 1615 roku.

Kościół położony jest na zboczach Żurawnicy (709 m.n.p.m.), obok niego odchodzi niebieski szlak turystyczny do Stryszawy, a także przebiega zielony z Targoszowa do Suchej Beskidzkiej przez wspomnianą już Żurawnicę.

Historia parafii i kościoła Edytuj

Pierwsza wzmianka o parafii w Krzeszowie pochodzi z 1355 roku, a więc wygląda na to, że była to jedna z pierwszych parafii założonych na ziemiach podbabiogórskich. W 1598 roku pojawia się kolejna wzmianka, tym razem już o drewnianym kościele św. Katarzyny, który powstał na miejscu wcześniejszego. Szybko popadł on jednak w ruinę. Już na początku XVII wieku właściciel okolicznych ziem, Piotr Komorowski zafundował kolejną świątynię, znacznie powiększoną w 1680 roku. W tamtejszym kształcie przetrwała do czasów wybudowania dzisiejszego obiektu. Od XVIII wieku opiekowali się nią księża Kanonicy Laterańscy. Dopiero po kasacie zakonu przez władze austriackie kościół przejęli księża. Kościół w Krzeszowie włączono do parafii w Suchej Beskidzkiej w 1635 roku.

Dopiero w 1900 roku pojawił się pomysł, aby zbudować nowy kościół na miejscu starego kościółka św. Katarzyny, który ponoć groził już zawaleniem. Zburzono więc świątynię wzniesioną jeszcze w XVII wieku i rozpoczęto pracę nad kolejną. Powstała ona w stylu neogotyckim. Mszę konsekracyjną odprawiono w 1906 roku.

Wystrój kościoła Edytuj

Część wyposażenia pochodzi z wcześniejszych świątyń: krucyfiks z 1380 roku, są także XVIII-wieczna chrzcielnica kamienna, feletrony, lichtarze, kielichy i ornaty. Trzy ołtarze - główny i dwa boczne zostały sprowadzone na początku XX wieku z Włoch. Również z tego okresu pochodzą czternastogłosowe organy.

Powiat Suski

Gmina BUDZÓW Budzów
Gmina BYSTRA-SIDZINA BystraSidzina
Gmina JORDANÓW miejska Jordanów
Gmina JORDANÓW wiejska Wysoka
Gmina MAKÓW PODHALAŃSKI Maków Podhalański (kościół parafialny)
Gmina STRYSZAWA Krzeszów (kościół Matki Boskiej Nieustającej Pomocy) • Lachowice (kościół św. Piotra i Pawła) • Stryszawa (dworek, kościół św. Anny, klasztor Sióstr Zmartwychwstanek) • Targoszów)
Gmina SUCHA BESKIDZKA Sucha Beskidzka (zamek, zespół kościelno-klasztorny, karczma "Rzym")
Gmina ZAWOJA Zawoja (kościół św. Klemensa, klasztor oo. Karmelitów Bosych, Mosorny Groń)
Gmina ZEMBRZYCE Zembrzyce