FANDOM

CAM00060

Bazylika Mariacka w Krakowie pw. Wniebowzięcia NMP – najważniejsza po Katedrze Wawelskiej świątynia w mieście i jeden z najlepiej kojarzonych zabytków w Polsce. Jest również jednym z najznakomitszych obiektów sakralnych w kraju. Posiada status bazyliki mniejszej.

Pierwsza romańska świątynia powstała na miejscu obecnego kościoła przed 1257 roku, czyli lokacją miasta. Obecny kościół zbudowano w XIV wieku, a w XV dobudowano jeszcze kaplice do naw bocznych. Kościół utrzymany jest w stylu gotyckim. Ciekawe są także wieże. Według legendy praca nad wieżami została powierzona dwóm braciom, jednak z powodu zaciętej rywalizacji i zazdrości starszy brat zabił młodszego, a potem sam popełnił samobójstwo z wyrzutów sumienia. I tak już zostało. Z wyższej wieży do godzinę wygrywany jest hejnał Krakowa. Kończy się charakterystycznie, bo nagle. W latach 30' XX wieku powstała legenda, która mówi, że wiążę się to z pewnym trębaczem, który w czasie najazdu tatarskiego chciał poinformować ludzi o niebezpieczeństwie, został jednak nagle zastrzelony z łuku. Wieża wyższa ma 82 metry wysokości, niższa 69.

Wnętrze kościoła także jest wyjątkowe i warte zobaczenia. To właśnie wygląd wewnętrzny, a nie zewnętrzny był przedmiotem dopracowywań przez wiele wieków. W XVIII wieku świątynia uzyskała wystrój barokowy, z którego to czasu pochodzi m.in. obecna kruchta, jednak już 100 lat później doszło do kolejne zmiany. W pracach remontowych brali udział m.in. Jan Matejko (polichromie) oraz Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer (witraże). Nadali oni świątyni wygląd neogotycki.

Najcenniejszym jednak zabytkiem kościoła jest gotycki ołtarz wybitnego rzeźbiarza z Norymbergi, Wita Stwosza. Został on wykonany w latach 1477/89 w formie tryptyku. Szafa środkowa jest nieruchoma i przedstawia Zaśnięcie Maryi i jej Wniebowzięcie. Dwa ruchome skrzydła przedstawiają obrazy z życia Chrystusa, a zwieńczenie wyobraża Koronacje Maryi. Całość wykonana jest z liczącego obecnie 1000 lat drewna dębowego.

Adres:
pl. Mariacki 5
Strona WWW:
http://www.mariacki.com/index.php/pl/

Kościoły Krakowa

Stare Miasto Katedra WawelskaPrzemienienia Pańskiegośw. Agnieszkiśw. Barbaryśw. Bernardynaśw. Florianaśw. Idziegośw. Krzyżaśw. Marcinaśś. Piotra i Pawłaśw. Tomaszaśw. WojciechaMariacki
Kazimierz Bożego Ciała
Krowodrza św. Szczepana
Nowa Huta św. Bartłomieja
Piasek Nawiedzenia NMP
Podgórze św. Benedykta
Zwierzyniec Kaplica bł. Bronisławy