FANDOM

Świątynia
Kościół św. Mateusza w Gębicach

Kościół par. pw. św. Mateusza, XVXVI Gębice (12)
Miejscowość Gębice, gmina Mogilno
Adres ks. Greinerta 6
Data budowy pocz. XVI wieku
Styl architektoniczny Gotycki
Materiał budulcowy Cegła
Strona WWW http://www.parafiagebice.pl/
Kościół św. Mateusza w Gębicach – gotycka świątynia rzymskokatolicka pochodząca z początku XVI wieku wzniesiona zapewne z fundacji Sulimów z Oporowa, ówczesnych dzierżawców miejscowości.

Dzieje świątyni Edytuj

Budowniczy kościoła mogli wzorować się bydgoskiej farze, spod tych rąk wyszedł prawdopodobnie kościół św. Jakuba w Mogilnie. W II połowie XVIII wieku kościół przekazano w opiekę norbertankom ze Strzelna, które wespół z dzierżawcą miasta doprowadził do przebudowy w stylu barokowym. Jednak już w następnym wieku, kolejny właściciel w przebudowie z lat 1862/1874 powrócił do koncepcji barokowej. W 1892 roku dobudowano neogotycką kruchtę na miejsce zburzonej w 1837 r. wieży. W 1945 roku w kościele miał miejsce poważny pożar, który zniszczył część wyposażenia i uszkodził sklepienia. W 1950 roku dobudowano dwie kapliczki, które pasują do bryły kościoła dzięki zachowaniu tej samej formy.

Architektura Edytuj

Kościół par. pw. św. Mateusza, XVXVI Gębice wnętrze kościoła (14)
Gebice-Dzwonnica

Dzwonnica z 1892 r.

Kościół jest halową świątynią trójnawową wyposażoną w charakterystyczne dla stylu gotyckiego przypory. Widoczna jest dekoracja z cegieł klinkierowych, na uwagę zwracają również szczyty korpusu nawowego. We wnętrzu znajdują się sklepienia gotyckie: gwiaździste w nawach oraz gwiaździsto-sieciowe w prezbiterium, częściowo zrekonstruowane po pożarze z 1945 roku.

Wyposażenie, również w większości pochodzi z powojennej odbudowy. Nowy jest więc ołtarz główny, ale formą wykonania nawiązuje do gotyckich tryptyków. W kościele zauważyć można renesansową płytę nagrobną Zofii z Oporowa Sulimy z ok. 1530 roku. W łuku tęczowym natomiast po prawej stronie zachował się barokowy obraz Chrzest Chrystusa z drugiej połowy XVII wieku. Późnobarokowymi zabytkami są także stacje drogi krzyżowej wykonane na Śląsku pod koniec XVIII stulecia, a także rzeźby św. Michała Archanioła i św. Jana Nepomucena.

Otoczenie Edytuj

W 1892 roku obok kościoła wzniesiono dzwonnicę, która stylem nawiązuje do architektury świątyni. Na przykościelnych terenach rosną okazałe lipy, których obwód dochodzi do 410 cm. Naprzeciwko znajduje się natomiast pochodząca z początku XX wieku organistówka, a kawałek dalej plebania wybudowana w 1847 roku, przebudowywana pod koniec XIX i na początku XX wieku.

Bibliografia Edytuj

  • Ratajski Grzegorz, Mogilno, Poznań 1998

Powiat Mogileński

Gmina MOGILNO ChabskoGębice (kościół św. Mateusza) • Kwieciszewo (kościół św. Marii Magdaleny, kościół ewangelicki) • Mogilno (klasztor pobenedyktyński, kościół farny, cmentarz, park miejski) • NiestronnoWieniecWylatowo (kościół św. Piotra i Pawła)
Gmina STRZELNO Strzelno (kościół Świętej Trójcy i Najświętszej Marii Pannyrotunda św. Prokopa)
Gmina DĄBROWA Dąbrowa
Gmina JEZIORA WIELKIE Przyjezierze