FANDOM

Jezioro WIECANOWSKIE

Jez. Wiecanowskie
Jezioro Wiecanowskie, widok z Chwałowa
Typ polodowcowe rynnowe
Państwo Polska
Położenie gmina Mogilno, powiat mogileński, województwo kujawsko-pomorskie
Powierzchnia 2,5 - 3 km2
Głębokość
  • średnia - 3 m.
  • maksymalna - 7,6 m.
Wysokość lustra wody 91 m.n.p.m.
Kąpieliska Wiecanowo

Jezioro Wiecanowskie – jezioro polodowcowe rynnowe leżące na terenie Pojezierza Gnieźnieńskiego, które wchodzi w skład Pojezierza Wielkopolskiego. Administracyjnie należy do województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu mogileńskiego, gminy Mogilno. Z jeziora wypływa Panna, rzeka przepływająca przez Mogilno, jez. Mogileńskie i wpadająca do Noteci.

Jezioro Wiecanowskie posiada w większości bezleśną linię brzegową. Tutejsze wody zaliczane są do III klasy czystości.

Rekreacja Edytuj

Nad wschodnim krańcu jeziora znajduje się wieś Wiecanowo, od której jezioro wzięło nazwę. Znajduje się tam jedyne nad jeziorem kąpielisko strzeżone całkowicie zmodernizowane w 2017 roku. Kompleks zawiera piaszczystą plażę, boisko do gry w siatkówkę, murowane molo. W sezonie letnim pojawiają się również dmuchane wodne zabawki oraz dodatkowy pomost. Otwierane są również wówczas punkty gastronomiczne. W pobliżu plaży zlokalizowano przystanek autobusowy. Miejscowość w upalne dni tętni życiem i jest najpopularniejszym miejscem wypoczynku mieszkańców gminy Mogilno.

Na północnym wybrzeżu jeziora leżą Chałupska. W lesie w owej wsi co roku odbywają się kolonie wakacyjne nad jeziorem dla dzieci i młodzieży. Obozowicze śpią w specjalnie rozstawianych namiotach. W Chałupskach również znajduje się kawałek plaży i niestrzeżone kąpielisko.

Na wschodnim krańcu, pomiędzy jeziorem Wiecanowskim a Chwałowskim leży Chwałowo. Wieś ta również posiada niewielką plażę, obecnie w większości stanowiącą teren prywatny i ogrodzoną. Zlokalizowana jest zaraz przy drodze. W miejscowości znajduje się gospodarstwo agroturystyczne nad jeziorem strona www.

Niestrzeżone kąpieliska znaleźć można również w miejscowości Szerzawy po południowej części wybrzeża.

Rekreacja Edytuj

Tereny wokół Jeziora Wiecanowskiego doskonale nadają się do uprawiania kolarstwa, co warunkuje niewielki ruch samochodowy i ładna wizualnie okolica.