FANDOM

Państwo
Białoruś

Nazwa w lokalnym języku Рэспубліка Беларусь (biał.)/Республика Беларусь (ros.), Respublika Biełaruś (biał. i ros.)
Stolica Mińsk
Powierzchnia 207 600 km²
Ludność 9 481 000
Język urzędowy białoruski, rosyjski
Waluta rubel białoruski (BYR)
Ustrój polityczny republika autorytarna
Religia dominująca prawosławie
Głowa państwa prezydent Alaksandr Łukaszenka
Szef rządu premier Andriej Kobiakow
Strefa czasowa całoroczna +3 (brak czasu letniego)
Najwyższy punkt Dzierżyńska Góra (346)
Najniżej położony punkt Niemen (90)
Największe jezioro Jezioro Narocz

Białoruś – państwo w Europie Wschodniej ze stolicą w Mińsku. Jest krajem wysoko rozwiniętym, o powierzchni ok. 1,5 raza mniejszej od Polski (85. miejsce na świecie).

Geografia Edytuj

Białoruś graniczy: na północy z Łotwą, na wschodzie z Rosją, na południu z Ukrainą, na zachodzie z Polską i na północnym zachodzie z Litwą. Jest państwem śródlądowym (tj. bez dostępu do morza).

BelarusMap

Ukształtowanie terenu Edytuj

Białoruś jest krajem równin (najwyższe wzniesienie to Dzierżyńska Góra, 346 m.n.p.m.), charakteryzującym się mało urozmaiconą rzeźbą terenu. Najniżej położony punkt znajduje się nad Niemnem (90 m.n.p.m.), a średnia wysokość to 162 m.n.p.m. Jedynie północ kraju jest lekko pofalowana, pozostała część to płaskie, w niektórych miejscach (np. Polesie - południe kraju) bagienne, równiny.

Klimat Edytuj

Klimat Białorusi jest nieco bardziej kontynentalny i surowy, niż w Polsce. Najłagodniejsze zimy są na zachodzie kraju (porównywalne do wschodniej Polski, -4 stopnie), a najsurowsze na północnym wschodzie (średnio -8 stopni w styczniu). Lata są dosyć ciepłe (średnia dla całego kraju to 17 - 18 stopni).

Przygotowania Edytuj

Kiedy jechać Edytuj

Na Białoruś najlepiej jechać latem - można podziwiać wtedy w pełnej krasie cuda przyrody (zimą są przykryte śniegiem, więc to trudniejsze).

Ubezpieczenie Edytuj

Przed przyjazdem na Białoruś należy kupić ubezpieczenie honorowane tam (to jeden z warunków wjazdu, bez niego możemy zostać zawróceni z granicy lub nie uzyskać wizy).

Wiza Edytuj

Na Białoruś Polacy muszą mieć wizę (z wyjątkiem Puszczy Białowieskiej), można ją uzyskać w ambasadzie w Warszawie za 25 EUR lub na lotnisku w Mińsku (jednak w przypadku wizy na lotnisku cena wzrasta trzykrotnie, dodatkowo wymagane jest przesłanie 3 dni robocze wcześniej dokumentów wymaganych do uzyskania wizy do punktu konsularnego na lotnisku w Mińsku; w przypadku zdarzeń losowych wizę dostaje się od ręki na lotnisku, w każdym przypadku taka wiza kosztuje 75 EUR).

Przepisy celne Edytuj

Można bezcłowo przywieźć na Białoruś rzeczy osobiste o wadze poniżej 50 kg i wartości nieprzekraczającej 1 500 EUR, a także (mogą to wwozić wyłącznie osoby powyżej 17. roku życia):

  • 200 papierosów (lub 50 cygar, lub 250 g tytoniu)
  • 3 litry alkoholu

Oprócz tego, norma 50 kg/1 500 EUR nie obowiązuje w przypadku sprzętu sportowego, biżuterii, artykułów kosmetycznych, narzędzi medycznych i akcesoriów, wózków dziecięcych (w ilości niezbędnej do użytku osobistego).

Cło nie dotyczy elektroniki (po 1 sztuce każdego sprzętu) i akcesoriów do niej (w niezbędnej ilości) oraz telefonów komórkowych (w ilości 2 szt./osoba).

Jeśli suma przewożonych pieniędzy przekracza 10 000 USD (lub równowartość tej sumy), należy zgłosić to przy wjeździe.

Waluta Edytuj

Białoruską walutą jest rubel białoruski (BYR), ale nieoficjalnie można płacić w USD (preferowane) i w EUR. Rubel białoruski jest w Polsce praktycznie niewymienialny.

Przejścia graniczne Edytuj

Z Polską Edytuj

Drogowe Edytuj

  • Białowieża – Piererov
  • Bobrowniki – Bierestovica
  • Kukuryki – Kozlovichy
  • Kuźnica Białostocka – Briuzgi
  • Połowce – Pescatka
  • Sławatycze – Damacava
  • Terespol – Briest

Kolejowe Edytuj

  • Czeremcha – Wysokolitowsk
  • Kuźnica Białostocka – Grodno
  • Siemianówka – Swisloc
  • Terespol – Briest
  • Zubki – Bierestovica

Rzeczne Edytuj

  • Rudawka - Lesnaja

Z Litwą Edytuj

Drogowe Edytuj

  • Privalka - Raigardas
  • Porece - Jaskonys
  • Benakoni - Salcininkai
  • Kamennyj Loh - Medininkai
  • Kotlovka - Lavoriskes

Z Łotwą Edytuj

Drogowe Edytuj

  • Urbany - Silene
  • Birosaba - Paternieki

Z Rosją Edytuj

Na granicy białorusko - rosyjskiej nie prowadzi się odprawy granicznej, jedynie auta ciężarowe podlegają kontroli na granicy Białorusi i Rosji. Odprawa osobówek do Rosji ma miejsce na granicy polsko-białoruskiej.

Międzynarodowe lotniska Edytuj

  • Port lotniczy Brześć (BQT)
  • Port lotniczy Homel (GME)
  • Port lotniczy Grodno (GNA)
  • Port lotniczy Mińsk-1 (MHP), dawniej główne lotnisko Mińska i Białorusi
  • Port lotniczy Mińsk-2 (MSQ), główne lotnisko Mińska i całej Białorusi
  • Port lotniczy Mohylew (MVQ)
  • Port lotniczy Vitebsk - Vostoczny (VTB)

Interesujące miejsca Edytuj

Świteź

Miasta Edytuj

Przyrodnicze Edytuj

Inne Edytuj

Jedzenie Edytuj

Białoruska kuchnia jest mieszanką polskiej, litewskiej, rosyjskiej i ukraińskiej, jest dużo dość tłustych i ciężkich potraw, po prostu typowo słowiańskie jedzenie.

Język Edytuj

Językiem urzędowym jest białoruski, ale wszyscy mówią po rosyjsku, białoruski używany jest coraz rzadziej (głównie wśród starszych ludzi). Niektórzy Białorusini (większość młodych ludzi) mówią wyłącznie po rosyjsku.

Religia Edytuj

Dominującą religią na Białorusi jest prawosławie.