FANDOM

Balaton

BalatonKeszthely
Balaton (Keszthely) - zachodni brzeg.
Typ błotne, tektoniczne
Państwo Węgry
Położenie

komitaty Zala, Veszprem, Somogy - zachodnia część Węgier.

Powierzchnia 592 km2
Głębokość
  • średnia - 3,2
  • maksymalna - 12,2
Wysokość lustra wody 105 m.n.p.m.
Kąpieliska m.in. Siófok, Keszthely, Tihany
Balaton

Balaton (również Węgierskie Morze, Jezioro Błotne) – tektoniczne jezioro błotne, położone na Węgrzech, w ich zachodniej - południowo-zachodniej części (ok. 70 km od granicy ze Słowenią i 80 km od granicy austriackiej). Jest jedną z najważniejszych węgierskich atrakcji turystycznych i symboli tego kraju.

Całe jezioro i jego okolice (do 40 km) de facto stanowią osobny region Węgier, dzieli się go jeszcze na część północną i południową (stolicą północy jest zabytkowe Keszthely, a południa - imprezowe Siófok).

Charakterystyka Edytuj

Jezioro jest dosyć płytkie (średnio 3,2 metra) i zamulone. W lecie średnia temperatura wody wynosi około 23 stopni, a więc jest raczej ciepłe - bierze się to m.in. z głębokości.

Turystyka Edytuj

Balaton jest centrum węgierskiej turystyki. Wbrew pozorom, jest dosyć zróżnicowany - na samej wodzie wiadomo, żeglowanie, kąpiele, zamulone dno i wędkowanie, ale oba brzegi są zupełnie różne od siebie - południowy jest płaski, trawiasty i kurortowo-imprezowy, życie koncentruje się w Siófok, a północny - pagórkowaty i porośnięty winoroślą (co nie znaczy, że mniej turystyczny) - główne miasto to Keszthely, ale najwięcej turystów przyciąga półwysep Tihany, we wschodniej części północnego brzegu.

Turystów mimo wszystko zadziwiają plaże nad Balatonem, a raczej ich brak. Piasek pojawia się tylko na niektórych kąpieliskach, w większości nad jeziorem tym turyści wypoczywają na plażach trawiastych. Oczywiście zależy to od miejscowości, ale są tam także zbudowane betonowe murki podobne do tych znajdujących się na pływalniach.

Plaże są więc różne, jednak jedna rzecz jest niezmienna - w zasadzie wszystkie kąpieliska są płatne. Przed wejściem pobierane są dosyć wysokie opłaty za osobę (z wyjątkiem kąpielisk należących do campingów, wtedy opłata za korzystanie z kąpieliska jest wliczona w cenę noclegu, która z reguły nie jest niska).

Popularność Edytuj

Balaton jest generalnie bardzo popularny i turystyczny - zarówno wśród Węgrów, Polaków, ale przede wszystkim Niemców, Rosjan i Austriaków (np. Keszthely). Nad Balatonem dogadamy się w języku niemieckim, ponieważ używa go większość turystów. Można się porozumieć również po rosyjsku, angielsku lub węgiersku. Po polsku raczej trudno.

Ceny są wysokie, porównywalne do Europy Zachodniej, co bierze się po prostu z dużej liczby turystów - w innych miejscach na Węgrzech jest dużo taniej. Zaletą tego jest możliwość wymiany dużej liczby europejskich walut, w tym polskiej złotówki (aczkolwiek po niekorzystnym kursie, jest to bardzo turystyczne miejsce).