FANDOM

Toruń District Court 2009-1

Areszt śledczy w Toruniu nazywany także Beczką, Bastylią czy też Okrąglakiem - charakterystyczny, kolisty budynek zbudowany w stylu neoromańskiej wieży zamkowej z krenelażem przed 1880 rokiem. Jego konstrukcje wymyślił Jeremy Bentham. Budowla miała pozwalać na podglądanie więźniów, nawet wtedy, kiedy sami o tym nie wiedzą. Budowla na rzucie koła zawiera cele i kilkupoziomową wieżę strażniczą - strażnicy byli niewidoczni, a osadzeni mieli stałe poczucie inwigilacji.

Areszt śledczy został postawiony na miejscu bastei Koci Ogon, która stała na tym miejscu już w XIII wieku. W 1887 roku Prusacy zdecydowali o rozbiórce części średniowiecznych umocnień, aby pobudować gmachy użyteczności publicznej. W ten sposób także niestety przyczynili się do tego, że chociaż niektóre ważne zabytki przepadły. W czasie II wojny światowej Okrąglak służył za siedzibę Gestapo. W okresie PRL-u przetrzymywano tam zabójców ks. Jerzego Popiełuszki, ich proces toczył się bowiem w Toruniu.

Areszt śledczy połączony jest z budynkami sądu i policją specjalnym przejściem. Nadal pełni swoją funkcje, dlatego jego zwiedzenia od wewnątrz nie jest możliwe.